Sähköautot ja niiden latausteknologiat – latausnopeudet ja kantaman vertailu

Sähköautot ovat nopeasti yleistymässä osana globaalia siirtymää kohti ympäristöystävällisempää liikennettä.
Ne tarjoavat huomattavia etuja polttomoottoriautoihin verrattuna, kuten vähäisemmät päästöt ja alhaisemmat
käyttökustannukset. Sähköautojen keskeinen ominaisuus on niiden sähköinen kantama (range) ja latausnopeus,
jotka ovat ratkaisevassa asemassa käyttäjäkokemuksessa.

Erilaiset latausteknologiat

Sähköautojen lataaminen voidaan jakaa kolmeen pääkategoriaan: hidas lataus (AC-lataus), nopea lataus
(DC-lataus) ja erittäin nopea lataus (ultranopea DC-lataus). Eri lataustyypit vastaavat erilaisiin
käyttötarpeisiin ja latausolosuhteisiin.

  • Hidas lataus (AC-lataus): Yleisin kotona käytettävä latausmenetelmä, jossa käytetään
    230V pistorasiaa tai erillistä latauslaitetta. Latausnopeus on yleensä 2–7 kW.
  • Nopea lataus (DC-lataus): Käyttää tasavirtaa ja tarjoaa suuremman tehon (50–150 kW).
    Nopea lataus voi ladata 80 % akun kapasiteetista 20–40 minuutissa.
  • Ultranopea lataus (DC-lataus): Latausteho yli 150 kW, ja parhaimmillaan jopa 350 kW.
    Esimerkiksi Porsche Taycan tukee jopa 270 kW:n lataustehoa, jolla voidaan ladata 100 km kantama vain
    viidessä minuutissa.

Latausnopeuksien vertailu

Latausnopeudet riippuvat sekä latausaseman tehosta että auton akun koosta. Tässä joitakin esimerkkejä
latausnopeuksista:

  • Tesla Model 3: Maksimissaan 250 kW:n latausnopeus, jolla voi ladata 200 km kantamaa 15 minuutissa.
  • Audi e-tron: Tukee 150 kW lataustehoa, ja 80 % kapasiteetista latautuu noin 30 minuutissa, joka antaa 300–400 km kantaman.
  • Volkswagen ID.4: Tukee 125 kW latausnopeutta, joka lataa 80 % akusta 35 minuutissa.

Kantama (Range) ja tekijät siihen vaikuttavat

Sähköautojen kantama riippuu pääasiassa akun kapasiteetista, mutta myös ajotyyli, ympäristöolosuhteet ja
ajoneuvon aerodynamiikka vaikuttavat siihen. Tässä muutamia esimerkkejä:

  • Tesla Model S: Pitkän matkan versio tarjoaa jopa 652 km kantaman (WLTP) 100 kWh akulla.
  • Nissan Leaf: 62 kWh akulla kantama on noin 385 km.
  • BMW i3: Kantama on noin 300 km, mutta kylmässä ilmastossa se voi pudota noin 200 km:iin.

Sähköautojen kehitys jatkuu nopeasti, ja latausajat lyhenevät jatkuvasti uusien teknologioiden ja suuremman tehon
latausasemien yleistyessä. Tämä tekee sähköautoista yhä kilpailukykyisemmän vaihtoehdon perinteisiin polttomoottoriautoihin
verrattuna.

Vertailutaulukko: Sähköautojen WLTP-kantama ja latausnopeus

Car ModelWLTP Range (km)Max Charging Speed (kW)Charge Time to 80% (min)
Tesla Model S65225030
Tesla Model 358025030
Audi e-tron40015030
Nissan Leaf3855060
BMW i33005060
Volkswagen ID.452212535
Porsche Taycan45027022

Samankaltaiset artikkelit